karekter isteri dimata suami

Cabaran sebenar setiap wanita adalah selepas bergelar isteri dan ibu.
Namun sayangnya ramai wanitayang lupa perasaan sebenar mereka setelah mendirikan rumahtangga.
Setelah berkahwin ramai yang sudah lupa bagaimana untuk memikat hati suamitermasuk dari segi penampilan,budi bahasa,rasa hormat dan banyak lagi..


CIRI-CIRI ISTERI DAMBAAN SUAMI.

Akur pada suami.Sentiasa jujur,ikhlas dan taat pada suami.


Berkelakuan baik terhadap suami.Jangan menyakiti hati suami dengan tingkahlaku,bahasa ataupun tindakan.Sebaliknya menjadi isteri yang 'melegakan; setiap kali suami pulang kerumah.Jangan sampai suami menderita makan hati dalam diam.


Jangan bebankan suami.
Ada isteri terlalu demand,meminta itu dan ini sehingga suami pening kepala untuk memenuhi kehendak dan impian isteri.Jangan sampai suami terpaksa menerima rasuah atau salah guna kuasa semata-mata ingin memenuhi permintaan isteri.


Sentiasa bersolek untuk suami.Ramai isteri tidak suka bersolek dirumah malah ada yg kelihatan selekeh.Ada isteri yang merasakan mereka sudah tua dan tak perlu bersolek hatta mengenakan sedikit gincu untuk kelihatan cantik dimata suami.Sedangkan menjadi lumrah lelaki sukakan kecantikan terutama melihat seorang wanita yang menawan.Walaupun suami tidak pernah bersungut tetapi hakikatnya mereka suka melihat jika isteri bersolek seadanya agar sentiasa kelihatan manis dan menarik.Sbolehnya,ubah imej ikut citarasa suami.


Suka sanggah dan menolak permintaan suami.Jangan biar malaikat melaknat isteri yang menderhaka atau menyanggah cakap suami.


Sentiasa mengingatkan dan berpesan pada suami dalam apa jua perkara.


Perlu ada rasa takut dan hormat pada suami.Ia dapat elak daripada buat perkara tidak baik.


Jangan membelakangkan suami.Mesti minta izin suami terlebih dahulu walaupun tahu suami tidak marah.Ia sebagai cara menghormati suami.Biarpun perkara kecil setiap isteri perlu menjaga hati suami.


Jaga harta suami.Ia adalh amanah dan sesekali menyalahgunakan untuk kepentingan sendiri.


Isteri kena minta maaf segera jika buat salah atau menderhaka pada suami.Jadikan ia amalan biasa dan jangan sesekali lengahkan,buat tidak tahu ataupun tunggu Hari Raya untuk minta maaf.Sesungguhnya isteri sebegini sentiasa dilaknat para malaikat.


Solat bersama suami.Jangan hanya tunggu ada masalah,sebaliknya jadikan ia amalan harian untuk merapatkan hubungan dan mengelakkan menderhaka kepada suami.


Jangan perkecilkan pemberian suami biarpun tidak seberapa.Sebaliknya kena berterimakasih dan hormati dirinya sebagai suami terutama bagi isteri yang berkedudukan dan berkerjaya tinggi.


Perlu bermuka manis dan senyum pada suami.Isteri sedemikian akan dimuliakan diakhirat.


Pandang muka suami bila bercakap.Lihat dan renung dengan penuh kasihsayang.Ia lebih dekat dihati.Bukan bercakap membelakangkan atau sambil buat kerja.


Jangan bawa virus pergaduhan dalam rumahtangga.Jangan biar suami berubah hati dan mencari wanita lain.Awas!punca suami kahwin lain ialah kerana ada benda yang tidak ada pada isteri.


Jangan terlalu kongkong suami.Beri kebebasan dengan batasan yang wajar,jangan terlalu prasangka sampai asyik telefon bertanya suami dimana,sentiasa bertekak,check telefon suami sehingga suami tiada privasi.


Urut badan suami selepas balik kerja.Walaupun penat tetapi satu-satunya cara memikat suami ialah dengan memberi sentuhan pada suami.


Jaga makan minum.Guna ayat-ayat al Quran dan bukanya bomoh untuk menambat hati suami.Ingatlah doa adalah lebih mujarab.Hulurkn segelas air setiap kali suami pulang dari kerja.


ITULAH ANTARA CIRI-CIRI YANG ADA AGAR INGIN SENTIASA DISAYANGI DAN DICINTAI SUAMI.

(Dipetik dari majalah Harmoni m/s 56.oleh Rahaiza Ismail)

0 ulasan:

Catat Ulasan